کاغذ چگونه درست شده ؟
 
پله ی ششم
 
 

به نام خدا

کاغذ‌ به‌ طور‌ عمده‌ از‌ الیاف‌ بافته‌ شده‌ سلولزی‌ تشکیل‌ شده‌ است.‌ این‌ الیاف‌ از‌ چوب‌ و‌ منابع‌ گیاهی‌ دیگر‌ تهیه‌ می‌شود. به‌ جز‌ الیاف‌ سلولزی‌ بیش‌ از‌ 30‌ درصد‌ وزن‌ کاغذ‌ از‌ افزودنی‌هایی‌ مانند‌ :‌ مواد‌ معدنی،‌ مواد‌ شیمیایی‌ و‌ مواد‌ سفید‌ کننده‌ تشکیل‌ می‌شود.                                                      اصلی‌ تولید‌ چوب‌ کشورمان‌ همان‌ 9/‌1‌ میلیون‌ هکتار‌ جنگل‌ های‌ شمال‌ کشور‌ است‌ که‌ درصد‌ قابل‌ توجهی‌ از‌ آن‌ دارای‌ وضعیت‌ مخروبه‌ و‌ نیمه‌   مخروبه‌ است.‌ 
 
چوب یکی از موادی است که امروزه در ساخت کاغذ، مبلمان، مداد و بسیاری از مواد دیگر کاربرد دارد. افرادی که به چوب و یا حتی خورده های آن حساسیت دارند در صورت لمس این مواد دچار علائمی مثل تغییر رنگ پوست ، عطسه و سرفه می شوند. افرادی که از این حساسیت رنج مبرند نمی توانند از وسایلی که با چوب ساخته شئده است استفاده کنند.
چوب های ورقه شده ( چیپس ها ) را به وسیله ی مواد شیمیایی و روشهای مختلف تجزیه کرده و الیاف سلولزی بدست می آید.

5- از درهم فرو رفتن الیاف سلولزی کاغذ بدست می آید.

6- روکش های مصنوعی از چه موادی ساخته می شوند؟ ورقه های نازک کاغذ که با مواد شیمیایی مخصوص آغشته شده اند

  روکش مصنوعی برای روکش کردن انواع فراورده های چوبی مانند تخته خرده چوب استفاده می شود.

ورقه های کاغذ را از داخل چسب مخصوص یا رنگ عبور می دهند.

این روکش ها در برابر حرارت و رطوبت مقاوم هستند.

 از ترکیب چوب با مواد ی مانند یونولیت صفحاتی ساخته می شود که به عنوان صفحات عایق صدا , حرارت و برودت در بسیاری از مکان ها مانند سینما , سالن های کنفرانس و ... استفاده می شود.

براي ساختن كاغذ ابتدا تنه  درخت را به وسيله دستگاه به قطعات كوچك تبديل مي كنند، به اين قطعات نازك چيپس گفته مي شود و سپس چوب هاي ورقه شده را بوسيله مواد شيميايي و روش هاي مختلف تجزيه مي كنند و از آن الياف هاي سلولزي بدست آورده و از درهم رفتن الياف سلولزي ورقه هاي كاغذ ساخته مي شود.

 

روكش مصنوعي:

 بر خلاف روكش هاي طبيعي كه از چوب تهيه مي شوند،‌اين نوع روكش ها ورقه هاي نازك كاغذي هستند كه آن ها را بعد از آغشته كردن با مواد شيميايي مخصوص بر روي انواع فرآورده هاي چوبي مانند تخته چوب پرس مي كنند.اين روكش ها دررنگ ها و نقش هاي مختلفي ساخته مي شوند. 
براي تهيه اين نوع روكش ها، ورقه هاي كاغذ را ازداخل چسب مخصوص يا رنگ عبور مي دهند، اين عمل باعث مي شود كه كاغذ در برابر رطوبت و حرارت مقاوم گردد. تركيبات چوب: يكي ديگر از فرآورده هاي چوبي، تركيبات چوب با ساير مواد مثل سيمان و گچ است كه از آن به عنوان مصالح ساختماني براي ساختن منازل مسكوني در حداقل زمان نيز استفاده مي كنند. از تركيب ذرات چوب با مواد مختلف از قبيل يونوليت و ساير مواد صفحاتي ساخته مي شود كه به عنوان صفحات عايق صدا، عايق حرارتي و برودتي در بسياري از مكان ها ، استفاده مي شود .
 
لازم به ذكر است كه ظاهر صفحات چوب - سيمان را مي توان به وسيله روكش هاي مصنوعي يا با رنگ كردن تغيير داد و يا به صورت طرح هاي گوناگون مثل آجر ساخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 21 فروردين 1392برچسب:, :: 21:33 :: توسط : امیریوسف قمری

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پله ی ششم و آدرس pelehye-6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 11
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1